Технічні параметри моторних олив - Блог

При виборі оливи, перш за все, радимо враховувати рекомендації виробника Вашого автомобіля або його агрегатів. Всі необхідні параметри для вибору вже вказані на каністрі. Але які у мастильного матеріалу є технічні параметри, за що вони відповідають, на що слід звернути увагу? Давайте розглянемо:

ЩІЛЬНІСТЬ, kg/m³

Параметр, що характеризує зміну об'єму при зміні температури. Не визначає фізико-хімічні властивості.

КОЛІР

Показник не визначає фізико-хімічні властивості. Не плутати із прозорістю.

КІНЕМАТИЧНА В'ЯЗКІСТЬ, mm²/s

Показник визначає плинність (в'язкість) оливи при нормальній температурі чи за високої температури (робочої температури цивільного двигуна). Параметр використовується у визначенні Індексу в'язкості (VI) та в'язкості за стандартом SAE J300.

ІНДЕКС В'ЯЗКОСТІ (VI)

Характеристика оливи, що показує зміну плинності (в'язкості) оливи при зміні температури.

ВИСОКОТЕМПЕРАТУРНА В'ЯЗКІСТЬ (HTHS), mPa*s

В'язкість оливи при високій температурі та високій швидкості зсуву HTHS (High temperature high shear) Характеризує в'язкість оливи на межах стінки циліндра та поршневого кільця при високій температурі. Іноді називається товщиною масляної плівки. Чим менше HTHS, тим моторне масло більш енергозберігаюче та покращує паливну економічність. Чим вище HTHS, тим більше захисні властивості оливи, пов'язані з товщиною масляної плівки. Необхідно застосовувати оливу з тим HTHS, який прописаний виробником двигуна. Ця величина прив'язана до рекомендованого класу якості оливи чи схваленням або рекомендаціям автовиробника.

НИЗЬКОТЕМПЕРАТУРНА В'ЯЗКІСТЬ (CCS), mPa*s

Показник, що характеризує низькотемпературну в'язкість у вузлах тертя. Він показує, наскільки легко будуть прокручуватися рухомі деталі двигуна, під час холодного пуску, які зафіксовані підшипниками ковзання (вкладиші). Ліміт встановлюється стандартом SAE J300, для масел в'язкості 0W тест проводиться при температурі -35°C, для 5W при температурі -30°C, для 10W при температурі -25°C і т.д. Чим менший цей показник, тим легше стартеру запустити (прокрутити) двигун у сильний мороз і відповідно тим краще. Побічно показує наявність ПАО базової оливи у складі.

НИЗЬКОТЕМПЕРАТУРНА В'ЯЗКІСТЬ ПРОКАЧУВАННЯ (MRV), mPa*s

Показник, що характеризує можливість прокачування холодної оливи масляним насосом. Відповідає за швидкість надходження оливи до вузлів змащування під час низькотемпературного старту. Ліміт встановлюється стандартом SAE J300, для масел в'язкості 0W тест проводиться при температурі -35°C, для 5W при температурі -30°C, для 10W при температурі -25°C і т.д. Чим менший цей показник, тим легше стартеру запустити (прокрутити) двигун у сильний мороз і відповідно тим краще. Побічно показує наявність ПАО базової оливи у складі.

ТЕМПЕРАТУРА ЗАСТИГАННЯ, °C

Низькотемпературний параметр, що характеризує плинність оливи при сильно низьких температурах. Визначає можливість переливу оливи з однієї ємності до іншої при складському зберіганні. Характеризує властивості базової оливи, що застосовується. Чим нижча температура, тим краще. Побічно показує наявність ПАО базової оливи у складі.

ВИПАРЮВАНІСТЬ (NOACK), %

Показник, що характеризує стійкість оливи до випаровування (угару). Визначає термічну стійкість моторної оливи, тобто, скільки легких фракцій відокремиться і випарується при черговому нагріванні. Чим менше тим краще. Побічно показує наявність ПАО базової оливи у складі.

ТЕМПЕРАТУРА СПАЛАХУ, °C

Показник, що характеризує здатність оливи до займання при нагріванні та дії відкритим джерелом вогню. Використовується для визначення класу небезпеки нафтопродуктів під час зберігання та транспортування. Показник не визначає фізико-хімічні властивості.

ЛУЖНЕ ЧИСЛО (TBN), mg KOH/g

Показник, що характеризує здатність оливи нейтралізувати кислоти, що утворюються при роботі двигуна. В загальний обсяг оливи потрапляє багато речовин, це і вода (конденсат), продукти згоряння паливо-повітряної суміші, тощо. Чим більше тим краще.

СУЛЬФАТНА ЗОЛЬНІСТЬ, %

Показник, який характеризує кількість золи, яка утворюється при повному згорянні моторної оливи. Залежить від кількості металовмісних присадок в оливі. Для сучасних двигунів EURO IV - EURO VI дуже важливий показник, оскільки підвищений вміст золи сприяє підвищеному зносу стінок циліндрів, а також швидкому виходу з ладу дорогих каталізаторів чи DPF фільтрів. Чим менше тим краще.